Swingin' Crash: Het Ellington-project

In Mei 2009 bestond Swingin' Crash 25 jaar. Een respectabele leeftijd voor een amateur Big Band. Door de jaren heen heeft het orkest zich steeds toegelegd op het levend houden en de traditie voortzetten van de klassieke Big Bands uit de dertiger en veertiger jaren van de vorige eeuw: het hoogtepunt van de Swing-era.
Daartoe heeft het orkest bekende nummers van vrijwel alle Big Bands, zowel blank als zwart - want segregatie was in die tijd in Amerika de standaard, zeker in de zuidelijke staten - op zijn uitgebreide repertoire staan, naast veel eigen composities.
Naast de rassenscheiding en discriminatie was er, naast de interesse van blanke luisteraars voor blanke swing- en dancebands - begeleiding op dansavonden, bij theateracts en musicals was hun voornaamste reden van bestaan, daar werd het geld verdiend - bij een groep blanken veel belangstelling voor de zwarte bands van bijvoorbeeld Jimmy Lunceford, Cab Calloway, Fletcher Henderson, Count Basie, Erskine Hawkins en Chick Webb, maar dat beperkte zich meestal tot naar de radio luisteren en platen kopen. Bij de live-optredens mengde je je niet als blanke tussen de negers.

Een van de weinige uitzonderingen was de Cotton Club in Harlem: daar speelde zwarte orkesten en werd alleen blank publiek toegelaten. We laten dan even Chicago tot in het begin van de dertiger jaren buiten beschouwing, waar onder patronage van de maffia - inclusief politie en burgemeester - alles kon, van rijkelijk vloeiende, verboden, alcohol, tot gemengd bezoek aan lokalen waar dans- en jazzmuziek gemaakt werd. En natuurlijk was New Orleans vr het sluiten van de marinehaven en de segregatiewetgeving in de 20er jaren een stad waar de scheidingslijnen tussen de rassen veel vager waren.
Maar goed, in New York kon de blanke beau monde voor opwindende zwarte muziek in de Cotton Club terecht. Want daar speelde vele jaren Duke Ellington met zijn orkest, primair voor het begeleiden van de floorshow en het dansen, maar toch.

Mede dankzij de geslepen manager Irving Mills, de vaste radio-uitzendingen vanuit de Cotton club en niet in de laatste plaats zijn uitnemende musici en veel eigen, originele composities maakte hij al snel furore. Eigen nummers werden, in de beginjaren vaak samen met een aantal van zijn blazers (Bubber Miley, Barney Bigard, Juan Tizol, Johnny Hodges), later samen met zijn alter ego Billy Strayhorn gecomponeerd. Zo ontwikkelde het orkest wat men toen de "jungle"-stijl noemde. Aparte geluiden van de koperblazers in het bijzonder, met behulp van allerlei soorten dempers en "growl". Tel daarbij zijn interesse in klassieke Europese muziek op - vooral Franse impressionisten, dat kun je in zijn arrangeerwerk terughoren - en je hebt het mengelmoes waaruit de Ellington-stijl ontstond.


Als eerbetoon aan deze grootste der groten, heeft Swingin' Crash besloten voor haar 25ste verjaardag zichzelf een Ellington-project cadeau te doen. Een selectie van 60 Ellington/Strayhorn stukken, bijna allen door leider Wik Horn, op Ellingtoniaanse wijze opnieuw gearrangeerd, behalve n samen met Frank Wouters (Do nothing till you hear from me), n met Fred Horn (Rent party blues) en n van Willem van Manen (Cotton Tail).
De selectie vind u hieronder.

Het orkest zal met dit programma de jazzclubs en festivals in Nederland en het nabije buitenland beslist kunnen veroveren. Dat moet lukken met dit fantastische en door weinig anderen gespeelde repertoire, uitgevoerd door zo'n prachtige, 25 jaar oude band.


1925
1926
1927

1928



1929





1930

1931
1932

1933

1934
1935
1936
1937


1938




1939

1940







1941


1942




1943

1944

1945
1949
1950
1953
1957
1961
1964

Jig walk*
Birmingham breakdown
Black and tan fantasy
East St. Louis Toodle-O
Creole love call*
Jubilee stomp
The Mooche
Saratoga swing
Awful sad
Harlem flat blues
Misty mornin'
Old man blues*
Rent party blues
Saterday night function
I'm so in love with you*
Sweet mama
Mood indigo
It don't mean a thing if it ain't got that swing*
Your love has faded*
Drop me of at Harlem*
Sophisticated lady*
In my solitude*
Delta serenade*
Alabamy home*
Azure
Caravan
In a sentimental mood*
If you were in my place*
I let a song out of my heart
I've got to be a rug cutter*
The jeep is jumping
Lotus blossom
Oh babe, maybe someday*
Something to live for
Boy meets horn
Cottontail
Daydream*
Dusk
In a mellow tone*
Ko-ko
Morning glory
You gave me the gate*
Chelsea bridge
I got it bad and that ain't good*
Take the "A"-train*
C-jam blues
Don't get around much anymore*
Five O' clock drag
Perdido*
Raincheck
Harlem air shaft
Do nothing till you hear from me*
Main stem
I'm beginning to see the light*
Everything but you*
Lush live*
Love you madly*
Satin doll*
Such sweet thunder
Paris blues
Isfahan

Duke Ellington
Duke Ellington
Bubber Miley
Bubber Miley
Bubber Miley
Duke Ellington
Bubber Miley
Barney Bigard
Duke Ellington
Duke Ellington
Arthur Whetsel & Duke Ellington
Duke Ellington
Johnny Hodges & Duke Ellington
Barney Bigard & Duke Ellington
Irving Mills/Duke Ellington
Duke Ellington
Barney Bigard
Duke Ellington
Duke Ellington
Duke Ellington
Duke Ellington
Duke Ellington
Duke Ellington
Dave Ringle/Duke Ellington
Duke Ellington
Juan Tizol
Duke Ellington
Duke Ellington
Duke Ellington
Henry Nemo/Duke Ellington
Johny Hodges & Duke Ellington
Billy Strayhorn
Duke Ellington
Billy Strayhorn
Rex Stewart & Duke Ellington
Duke Ellington
Billy Strayhorn
Duke Ellington
Duke Ellington
Duke Ellington
Duke Ellington
Duke Ellington
Billy Strayhorn
Paul Webster/Duke Ellington
Billy Strayhorn
Duke Ellington
Duke Ellington
Harold Adamson/Duke Ellington
Juan Tizol
Billy Strayhorn
Duke Ellington
Duke Ellington
Duke Ellington
Johnny Hodges/ Harry James & Duke Ellington
Don George/ Harry James & Duke Ellington
Billy Strayhorn
Luther Henderson Jr./Duke Ellington
Billy Strayhorn & Duke Ellington
Duke Ellington
Duke Ellington
Billy Strayhorn & Duke Ellington

* vocal Henny van Dongen / Rugile Daujotaite / * vocal Coen Gerritse